8 Mei 1945: Den Haag

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

8 Mei 1945: Den Haag

Bericht door Dodo »

Goeimiddag!

Ik vroeg mij af welke Canadeese eenheid op 8 mei 1945 Den haag introk. Wat de uitrustingstukken waren en welke uniformen ze droegen. Het zou zeer prettig zijn als 1 van jullie een foto had van zo'n canadees!!!

Alvast bedankt,

Roeland
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik zoek nog steeds verder, maar ben iets tegengekomen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Schotten :|?

Ik weet nu het volgende over troepen in den haag:
Canadezen, maar welke eenheid?
Schotten, ook hier, welke eenheid?
Prinsens Irene Brigade, althans een onderdeel..
R.A.F. piloten, vanaf Ypenburg?

mocht je trouwens grotere foto's willen zien, ga dan naar http://www.gemeentearchief.denhaag.nl en zoek op foto's, volgende termen:
'bevrijding'
1944-1945 en dan pagina 16 aanklikken, kom je ze vanzelf tegen...

Groeten..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Gevonden in het boek " Daar komen de Canadezen".

Op blz 169 vond ik het volgende:
In de middag van 8 mei "namen" enkele Britse pantserwagens de Hofstad bij verrassing; tot groot enthousiasme van het talrijke publiek, dat de straten vulde, verschenen er eensklaps 4 Humbers van de 49e Recce Regiment in hun midden, behoedzaam maar gezwind hun weg kiezend naar het centrum.

De 49e Recce Regiment is van de Britse 49th West Riding Infantry Division.

Op blz 171 vond ik dit:
Ofschoon al eerder op 8 mei kleine detachementen Canadezen in de stad waren aangekomen, was de "Irene Brigade" aangewezen om als eerste Geallieerde eenheid officieel de Residentie binnen te trekken. De Commandant van het 1st Canadese Legerkorps, Gen. Foulkes, had deze hoffelijke geste gemaakt mede naar aanleiding van de verdienstelijke presentaties die de Brigade tijdens de opmars had geleverd.

Ik heb straks waarschijnlijk nog meer informatie.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Dus ik kan ook nog Britten toevoegen!
Recce betekende toch Reconaissance (lastig woord)? Dus enkele verkenningseenheden..
Heel erg bedankt voor de informatie, ook voor de titel van het boek!

Ben benieuwd naar de verdere informatie :)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Op pagina 176 vond ik dit:

De Canadezen hadden de Haagse bevolking inmiddels ook leren kennen. Was de "Irene Brigade" via Wassenaar gekomen, de Canadese hoofmacht arriveerde uit de richting Voorburg. Vrijwel terzelfdertijd als de Nederlandse Brigade waren zij binnengerukt, tanktroepen van de 1st Armoured Brigade en de gemotoriseerde infanterie van de 1st Divisie, de rode rechthoek (waaraan deze soldaten de bijnaam "red patch devils" ontleenden) als opvallend kenteken op de mouw. Eenheden van de "48th Highlanders", het "West Nova Scotia Regiment" en "Carleton & York" bewogen zich in eindeloze stromen door de wijken, sommigen op weg naar een tevoren vastgesteld punt in de stad, anderen op doortocht naar omliggende gemeenten. Kwieke, Franssprekenede Canadezen van het "Royal 22me Regiment" vestigden zich in de statige Herenhuizen in het door de Duitsers ontruimde gebied, grenzend aan Scheveningen.


De Schotten op die foto's zijn hoogst waarschijnlijk van de 48th Highlanders.

De 1st Armoured Brigade bestond uit de volgende regimenten:
The Ontario Regiment
Three Rivers Regiment
The Galgary Regiment

Van het Three Rivers Regiment weet ik zeker dat die in Den Haag hebben gezeten. De andere 2 twijfel ik nog over. Het Ontario Regiment heeft in april 45 ingedeeld gezeten bij de 5th Canadian Armoured Division. Weet niet of deze later nog naar de 1st Brigade is terug gegaan. Het Galgary Regiment weet ik ook niet want geloof dat deze nog in de Betuwe zat met als taak de bewakking van de Betuwe. Maar zal daar meer informatie over gaan zoeken.

Over de uitrusting kom ik later nog even op terug.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Schitterend!!

Heel erg bedankt! Heerlijke dag vandaag, heel erg bedankt Nico!
Mijn plan is om een Canadees te maken die op 8 mei 1945 den haag inliep. Dus boekentips (the canadian soldier ken k :D) zijn altijd welkom!

Groeten.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dodo schreef:Schitterend!!

Heel erg bedankt! Heerlijke dag vandaag, heel erg bedankt Nico!
Mijn plan is om een Canadees te maken die op 8 mei 1945 den haag inliep. Dus boekentips (the canadian soldier ken k :D) zijn altijd welkom!

Groeten.
Als je het boek The Canadian Soldier kent dat is het heel gemakkelijk. Ik heb foto gezien van Den Haag dat Canadezen met de gewone standaard uitrusting daar liepen. Als je gewoon de standaard uitrusting aanhoud zit je altijd wel goed.

Andere boeken puur over Canadese uitrusting weet ik verder niet. Maar denk dat je aan The Canadian Soldier wel genoeg hebt.

Als je die Canadees gaat maken, hou er wel rekening mee dat de broek, jasje en helm goed te verkrijgen zijn. Maar de uitrusting is redelijk moeilijk. Een koppel is helemaal moeilijk. Zoek er zelf ook nog 3. Maar in ieder geval succes met de Canadees. Mocht je vragen hebben over bepaalde stukken kun ej me altijd wel een bericht sturen.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik heb al 1 vraag over uitustingsstukken, een heerlijke beginnervraag! :o

Hoeveel verschil zit er tussen de uitrustingsstukken van de Canadese soldaat en de Britse soldaat? Want ik vraag me af, wanneer het enige verschil de stempeling of iets dergelijks is, of het dan niet handiger is om ook het boek 'The british soldier volume 1' ook te kopen. Dan kan ik de details vergelijken en zo alles uit elkaar houden...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dodo schreef:Ik heb al 1 vraag over uitustingsstukken, een heerlijke beginnervraag! :o

Hoeveel verschil zit er tussen de uitrustingsstukken van de Canadese soldaat en de Britse soldaat? Want ik vraag me af, wanneer het enige verschil de stempeling of iets dergelijks is, of het dan niet handiger is om ook het boek 'The british soldier volume 1' ook te kopen. Dan kan ik de details vergelijken en zo alles uit elkaar houden...
De Canadese webbing is wat geler van kleur als de Britse. Ook staat in de Canadese webbing de bekende C met daarin de pijl. Veel webbing is ook ZL&T gestempeld. Andere stempelingen kunnen ook voorkomen, maar het meeste is wel ZL&T.

Om The British Soldier I te kopen lijkt me overbodig. Aan de Kleur en de C met pijl zie je al gelijk dat het Canadees is.




Staat trouwens in het boek "Daar komen de Canadezen" een foto, waar je helemaal gek van kunt worden. Daar is een stapel van Duitse helmen te zien, die zeker uit honderden helmen bestaat als het er geen duizenden zijn. Daar achter ligt een berg van ongeveer de zelfde grote aan gasmasker bussen.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ok, dan laat ik "The British Soldier I" acherwege. "Daar komen de canadezen" staat echter nu wel op mijn lijstje :)..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dodo schreef:Ok, dan laat ik "The British Soldier I" acherwege. "Daar komen de canadezen" staat echter nu wel op mijn lijstje :)..
Daar komen de Canadezen is een heel leuk boek. Hier staat heel veel informatie in over de bevrijding van Nederland. Geeft een mooi overzicht waar de Canadezen in Nederland hebben gezeten. Het boek is alleen niet meer te verkrijgen bij de boekhandel. Hij dateerd namelijk van 1982. Over de bevrijding van Den Haag staan zo'n 15 pagina's met foto's beschreven.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Nico Roelofs schreef:
Dodo schreef:Ok, dan laat ik "The British Soldier I" acherwege. "Daar komen de canadezen" staat echter nu wel op mijn lijstje :)..
Daar komen de Canadezen is een heel leuk boek. Hier staat heel veel informatie in over de bevrijding van Nederland. Geeft een mooi overzicht waar de Canadezen in Nederland hebben gezeten. Het boek is alleen niet meer te verkrijgen bij de boekhandel. Hij dateerd namelijk van 1982. Over de bevrijding van Den Haag staan zo'n 15 pagina's met foto's beschreven.
Autsj, das jammer. Ik zoek vrolijk verder, dat wel. Nu maar even hopen...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dodo schreef:
Nico Roelofs schreef:
Dodo schreef:Ok, dan laat ik "The British Soldier I" acherwege. "Daar komen de canadezen" staat echter nu wel op mijn lijstje :)..
Daar komen de Canadezen is een heel leuk boek. Hier staat heel veel informatie in over de bevrijding van Nederland. Geeft een mooi overzicht waar de Canadezen in Nederland hebben gezeten. Het boek is alleen niet meer te verkrijgen bij de boekhandel. Hij dateerd namelijk van 1982. Over de bevrijding van Den Haag staan zo'n 15 pagina's met foto's beschreven.
Autsj, das jammer. Ik zoek vrolijk verder, dat wel. Nu maar even hopen...
Ja gewoon beurzen in de gaten houden. Zowel oorlogs- en boekenbeurzen. Misschien dat een advertentie op marktplaats kan helpen.

Zoek zelf ook nog diverse boeken die niet meer te krijgen zijn.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dodo hou er wel rekening mee dat er meerdere regimenten in Den Haag hebben gezeten. Deze hebben waarschijnlijk niet zo'n grote rol gespeeld als de boven genoemde onderdelen. Zal er zeker nog een paar boeken op na slaan.

Ik heb zelf ook een zeer compleet overzicht van tientalle regimenten die bij ons in de buurt hebben gezeten. Maar kom zo nu en dan weer 1 tegen, waarvan ik nog niet wist dat die ook bij mij in de buurt hebben gezeten.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik was zowiezo al verbaast over deze (!!) verscheidenheid van troepen! Ik ben nog niet zo bekend met stationering van troepen, ik leer weer wat bij :o
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie